Zajęcia

MARZEC

        W pierwszym tygodniu marca dzieci poznały przysłowia, stroje oraz  sztukę ludową. W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Skąd się biorą jajka, wełna?, czy świnia to brudne zwierzę? i po co hodujemy krowy? W trzecim tygodniu dzieci poznały oznaki wiosny, rozmawialiśmy o pracy w ogrodzie. Motylki utrwaliły sobie wiadomości na temat koloru zielonego, pożegnaliśmy zimę i przywitaliśmy wiosnę. W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o warzywach i owocach, o odgłosach wiosny oraz omówiliśmy cykl życia motyla.

Motylki w marcu poznały litery „W, w” oraz  „G, g”  oraz utrwalały cyfry.  Dzieliły zdania na wyrazy, głoskowały oraz czytały globalnie m. in. wiejskie zwierzęta, narzędzia ogrodnicze, warzywa i owoce.  Dzieci liczyły na konkretach oraz dodawały, utrwalały miesiące, malowały farbami, wycinały. Dzieci brały udział w zabawach manipulacyjnych i ćwiczeniach grafomotorycznych. Robiliśmy eksperymenty m. in. masło oraz co rozpuszcza się w wodzie, a co nie.  W marcu uczyliśmy się piosenek o wiośnie. Motylki brały udział w zajęciach ruchowych, w ćwiczeniach gimnastycznych i logopedycznych.

W marcu odwiedziło nas planetarium,  a także udaliśmy się na wycieczkę. 

 

STYCZEŃ/LUTY

         Na początku roku dzieci poznały miesiące, utrwaliły dni tygodnia, pory roku oraz uczyły się pojęcia czasu  (godzina, minuta i sekunda). W drugim tygodniu stycznia dzieci poznały Antarktydę i Arktykę oraz zwierzęta zamieszkujące bieguny. Motylki dowiedziały się skąd się bierze lód  oraz śnieg. W kolejnym tygodniu skupiliśmy się na uroczystości z okazji dnia Babci i Dziadka. Także rozmawialiśmy o pomaganiu i starości. W ostatnim tygodniu omawialiśmy zabawy i sporty zimowe.  Dzieci dowiedziały się co to jest Olimpiada. Poruszyliśmy tematy związane z bezpieczeństwem w trakcie ferii zimowych.

W lutym dzieci dowiedziały się czym różni się bajka od baśni. Poznały wybrane legendy Polskie. W trzecim tygodniu dzieci uczyły się o najstarszych cywilizacjach. Na zajęciach odbyła się ciekawa prezentacja multimedialna dotycząca dinozaurów. Motylki dowiedziały się dlaczego wyginęły oraz poznały różne gatunki tych zwierząt. W ostatnim tygodniu przedszkolaki poznały najstarsze wynalazki oraz o współczesne i jak zmieniły świat. Dzieci oglądały film  pt. „Bądź bezpieczny w sieci”. Przedszkolaki dowiedziały się jakie zagrożenia wynikają z gier komputerowych.

Motylki w styczniu i lutym poznały litery „U, u” , „S, s”  i „B, b”, „P, p”, „N, n” oraz cyfry 7, 8 i 9 i 10. Dzieliły zdania na wyrazy, głoskowały oraz czytały globalnie m. in. miesiące, pory roku, różne wynalazki oraz sporty zimowe. W styczniu przedszkolaki przygotowywały się do uroczystości (codziennie odbywały się próby). Motylki brały udział w zajęciach ruchowych, w ćwiczeniach gimnastycznych, tańczyły i uczyły się piosenek.

W 26 lutego w naszym przedszkolu odbył się „Festiwal piosenki zimowej”. Nikola Szymańczak zdobyła I miejsce zaśpiewała piosenkę pt. ”Little snowflake”, Lena Łopacińska otrzymała II miejsce za piosenkę pt. ”Uciekaj zimo”.

Nasza grupa reprezentowała przedszkole w konkursie, skład zespołu: Antonina Pindor, Maja Klupp – Wal, Hanna Rusin, Jan Florczak, Jakub Krysztofiak oraz Julian Stępniak. Dzieci zdobyły III miejsce za piosenkę pt. „Smerfna zima”.

GRUDZIEŃ

    Na zajęciach zajmowaliśmy się zagadnieniami dotyczącymi postaci św. Mikołaja, dzieci zapoznały się z legendą, wspólnie pisaliśmy list, przedszkolaki dowiedziały się gdzie mieszka ich ulubieniec. Wspólnie ubieraliśmy choinkę w naszej sali. W kolejnym tygodniu dzieci dowiedziały się w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy, utrwaliły informacje o ich pożywieniu, dowiedziały się, które zwierzęta zapadają w sen zimowy. Dzieci zapoznały się z budową ciała ptaków, poznały właściwości piór i dlaczego niektóre z nich odlatują na zimę. W ostatnim tygodniu przedszkolaki poznały tradycje świąteczne.

Motylki w grudniu m.in. wycinały, malowały farbami, używały brokatu, korzystały z  papieru kolorowego. Dzieci tworzyły różne prace plastyczne tj. św. Mikołaj, jeż, śnieżynka. Przeprowadziliśmy doświadczenie, do którego użyliśmy piórka, dzięki temu motylki dowiedziały się jakie ma właściwości.  

Dzieci poznały litery „K, k” , „L, l”  i „y” oraz cyfry 4, 5 i 6. Dzieliły zdania na wyrazy, głoskowały oraz czytały globalnie m. in. nazwy zwierząt, ptaków. Przedszkolaki przygotowywały się do spotkania wigilijnego (codziennie odbywały się próby). Motylki brały udział w zajęciach ruchowych, w ćwiczeniach gimnastycznych, tańczyły i uczyły się piosenek (Jingle bells, św. Mikołaj) i pastorałek.

Kilkoro dzieci z naszej grupy wzięło udział w konkursie plastycznym na najpiękniejszą ozdobę świąteczną. Każdy uczestnik otrzymał dyplom i mały upominek. 

 

LISTOPAD

      W listopadzie w naszym przedszkolu odbyło się kilka wydarzeń: zajęcia otwarte dla rodziców, Andrzejki, spotkanie z policjantami oraz ciekawa lekcja muzyki. 

     Na zajęciach  zajmowaliśmy się tematami dotyczącymi życia człowieka, poruszaliśmy kwestie związane ze Świętem Zmarłych, rozmawialiśmy o starości i tęsknocie. W drugim tygodniu dzieci poznały Układ Słoneczny, dowiedziały się co to jest chmura, tworzyły deszczową orkiestrę i poznały na czym polega obieg wody w przyrodzie oraz wspólnie tworzyliśmy kalendarz pogody. W kolejnym tygodniu dzieci utrwaliły sobie tematy związane ze zwierzętami domowymi. Motylki dowiedziały się jak należy opiekować się zwierzętami oraz wspólnie obchodziliśmy dzień pluszowego misia. Ostatni tydzień listopada dotyczył tematów związanych z uprawianiem różnych zawodów. Dzieci poznały coraz rzadziej uprawiane zawody m. in. garncarz, kowal, a także zawody przyszłości.

Motylki w listopadzie m.in. wycinały, malowały farbami, używały plasteliny, poznały filc, miały styczność z materiałami sypkimi, z folią. Dzieci tworzyły Układ Słoneczny, rybkę w akwarium oraz „szyły” ubrania dla dziewczynki i chłopca. Przeprowadziliśmy dwa doświadczenia, pierwsze dotyczyło użycia latarki i globusa dzięki temu dzieci poznały zależności między dniem i nocą, drugi eksperyment pokazał co utrzymuje się na powierzchni wody, a co nie.

Przedszkolaki poznały litery „D, d” i „R, r” oraz cyfrę 3. Dzieliły zdania na wyrazy, głoskowały oraz czytały globalnie m. in. nazwy zawodów, planety, zwierzęta domowe oraz kodowały. Motylki brały udział w ćwiczeniach gimnastycznych, tańczyły i uczyły się piosenek.

 

PAŹDZIERNIK

        Motylki w październiku poznały dary jesieni, rozmawialiśmy na temat owoców, warzyw. Przypomnieliśmy sobie o bezpiecznym grzybobraniu. W drugim tygodniu dzieci przyswoiły temat związany z leśnymi zwierzętami oraz z różnymi gatunkami drzew, motylki dowiedziały się jaką funkcję pełnią liście.  W kolejnym tygodniu dzieci utrwaliły sobie tematy związane ze zdrowiem, m.in. mówiliśmy o bakteriach, jak ważny jest ruch dla zdrowia oraz poznaliśmy piramidę żywienia. W czwartym tygodniu dzieci poznały kim jest artysta?, rozmawialiśmy o malarzach, pisarzach, muzykach oraz aktorach. W ostatnim tygodniu omówiliśmy tematy związane z rodziną, dzieci dowiedziały się jak żyli ich dziadkowie jak byli w ich wieku oraz wspólnie stworzyliśmy drzewo genealogiczne.

      Przedszkolaki w październiku m.in. smakowały koktajl owocowy, który najpierw wspólnie przygotowaliśmy. Motylki układały litery i cyfry z kasztanów, bawiliśmy się w kontynuowanie sekwencji z kolorowych liści. Motylki miały styczność z masą solną, rysowały świecą, wydzierały, wycinały, malowały farbami na foli, lepiły z plasteliny, pisały na ryżu i kaszy, tworzyły dzieło sztuki – abstrakcję, malowały farbą z cukrem oraz przeprowadzały doświadczenie na sałacie. Przedszkolaki poznały litery „A, a”, „E, e”, „I, i” oraz  „M, m” oraz cyfrę 2. Dzieliły zdania na wyrazy, głoskowały oraz czytały globalnie (np. gatunki drzew). Motylki brały udział w ćwiczeniach gimnastycznych, uczyły się hymnu oraz piosenek patriotycznych. Wspólnie stworzyliśmy z wielką flagę Polski.

 

WRZESIEŃ

       Motylki we wrześniu utrwaliły sobie zasady bezpieczeństwa w przedszkolu, jak i poza nim. Przedszkolaki poznały podstawowe znaki drogowe oraz jak należy zachować się na przejściu dla pieszych. W drugim tygodniu dzieci przyswoiły tematy związane z Polską, a także flagi krajów sąsiednich. W kolejnym tygodniu motylki utrwaliły sobie części ciała oraz poznały najważniejsze narządy w ciele człowieka. W czwartym tygodniu dzieci zapoznały się ze zmysłami oraz jaką pełnią funkcję.

Przedszkolaki w wrześniu m.in. wycinały, malowały farbami, miały styczność z materiałami sypkimi – wykorzystywały je do pracy plastycznej, a także dotykały, wąchały oraz smakowały (kawa, ryż, cukier, sól, mąka, groch, różne przyprawy), kodowały, poznały literę „O, o” oraz cyfrę 1. Dzieliły wyrazy na sylaby i zdania na wyrazy, czytały globalnie (m. in. swoje imię, części ciała), brały udział w gimnastyce buzi i języka.